• چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ -
  • 17 July 2024

  • چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳ -
  • 17 July 2024
جهش کاشت درختان در معرض خطر؛

پویشی به وسعت هلیل تا جازموریان

چند سالی است کاهش بارندگی و چرای بی‌رویه دام برخی گونه‌های درختی را نیز در مناطق جنوبی‌تر استان کرمان همچون جازموریان در معرض خطر قرار داده، گرچه اداره منابع طبیعی با کاشت و توزیع نهال می‌گوید به دنبال احیای درختان بومی است و آمارهای این بخش نیز جهشی بزرگ را حکایت می‌کنند...

منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور و همزمان با آن، پویشی را عملیاتی کرده که هم مناطق سردسیری جنوب کرمان که شرایط پوشش گیاهی بهتر و گسترده تری دارند و هم مناطق گرمسیری که کم آبی اثر بیشتری بر آن گذاشته را شامل می‌شود تا طی آن کاشت درختان بومی منطقه نیز تقویت شود.
هرچند براساس آمارها از مهرماه امسال تاکنون ۲۹۰ هزار اصله درخت بین متقاضیان منطقه توزیع شده اما از ١١ آذر ماه هم این پویش آغاز می‌شود که می‌تواند برای مناطقی همچوندجازموریان حیاتی و اثرگذار باشد.
خشکی بخش عمده تالاب جازموریان موجب تغییر در نوع و میزان پوشش گیاهی مناطق وسیعی از اطراف آن نیز شده و گاهی شاهد بروز ریزگردها و گرد و خاک از این مناطق هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خشکسالی و چرای بی رویه موجب کاهش بذر درختان شده، بنابراین نهال‌های در معرض خطر را پس از زادآوری و پرورش، در محیط طبیعی و عرصه‌ کشت می‌کنیم.
قاسم رحیمی نیا افزود: اگر کمی آب های موجود از جمله آب های سطحی را مدیریت و پروژه‌های آبخیزداری را اجرا کنیم می‌توان به نگهداشت و رشد این درختان کمک کرد.
وی با بیان اینکه از پساب و هرزآب سطحی هم می‌شود استفاده کرد ادامه داد: در اطراف مزارع هم درختانی غیربومی به عنوان بادشکن و همچنین تولید چوب کاشته می‌شود.
رحیمی نیا بیان کرد: در مناطق سردسیر همچون بحرآسمان و جبالبارز گونه‌هایی همچون بنه، بادام کوهی و داغداغان کاشته می‌شود و مناطق در جنوبی تر گونه‌هایی همچون کُنار، کهیر و آکاسیا کاشته می‌شود.
وی یادآور شد: در اطراف مزارع هم گونه‌هایی همچون اکالیپتوس و گز کاشته می‌شود که جنبه بادگیر دارد و از چوب آنها هم می‌شود بعدها استفاده کرد اما قطع این درختان لزوما با مجوز اداره منابع طبیعی ممکن است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان تاکید کرد: درختان جنوب حفاظتی هستند و اجازه قطع آنان داده نمی شود.
وی افزود: همزمان با شروع کاشت نهال در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از آذرماه در جنوب کرمان پویش احیای هلیل تا جازموریان آغاز می شود.
رحیمی نیا ادامه داد: در راستای عملیاتی کردن طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور از ۱۱ آذر تا اسفند برای احیا و غنی سازی عرصه های منابع طبیعی جنوب کرمان براساس تعهدات اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: این پویش قرار است در مساحتی بیش از ۱٠۶ هزار هکتار با مشارکت مردم و دستگاه‌های اجرایی بذر و نهال کاشته شود.
رحیمی نیا افزود: همچنین ۲۹۰ هزار اصله نهال جنگلی و بیابانی از اوایل مهرماه در جنوب کرمان به صورت رایگان بین متقاضیان توزیع شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، افزایش پوشش گیاهی، مقابله با ریزگردها و بیابان زایی و نیز توسعه سطح جنگل ها در منطقه را از اهداف این پویش برشمرد.
وی با اشاره به اینکه در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تاکنون بیش از سه میلیون و ۱٠٠ هزار اصله نهال در نهالستان های جنوب کرمان تولید شده است گفت: با مشارکت مردم و همیاران طبیعت و تشکل های فعال در حوزه منابع طبیعی، محیط زیست و تعاونی ها، گروه های هدف در روستاها و جوامع محلی که در روستاها ساماندهی شدند، قسمتی از نهال های تولیدی در سطح فضای سبز شهری و روستایی در بوستان های روستایی کاشته می شود.
به گزارش ایرنا، رحیمی نیا افزود: همچنین در سطح فضاهای شهری و روستایی نیز با شهرداری ها و دهیاری های روستاهای سطح منطقه تفاهم نامه هایی انعقاد شده که در این راستا اقدام به کاشت نهال خواهد شد.
رحیمی نیا با تاکید بر اینکه فعالیت در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست بدون مشارکت آحاد جامعه و گروه های هدف و بهره برداران امکان پذیر نخواهد بود خواستار مشارکت مردم و مسئولان جنوب کرمان در پویش احیای هلیل تا جازموریان شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/9520
اخبار مرتبط
نظرات شما